De tien geboden in een modern jasje | auteur Isabel De Wit

De coronacrisis. Er is al heel wat over gezegd en geschreven. Waarschijnlijk is er op dit moment iemand ook al een boek over aan het schrijven. Dat wordt sowieso een zeer dik exemplaar. Met hopelijk een hoofdstuk dat is toegewijd aan de vraag ‘Wat hebben we hieruit geleerd?’ Waar we in de vorige blog spraken over wat hopelijk wij, als individu, uit het COVID-19 tijdperk hebben geleerd, focussen we nu graag op de bedrijven. Want laten we van harte hopen dat werkgevers lessen hebben getrokken uit de coronacrisis dat alles op z’n kop zette. En dat deze ‘learnings’ niet op één A4’tje passen maar als een mantra binnenkort op een A3-poster hangen te blinken in elke kantoorruimte. Laten we de ‘tien geboden’ in een modern jasje stoppen…

 

 

  1. ‘Gij zult uw IT-dienst beminnen’

Naast zorgkundigen, pakjesbezorgers en supermarktmedewerkers zijn ook IT’ers echte helden. Want van de ene op de andere dag zorgden zij ervoor dat jouw home office corona-proof werd. Duizenden tickets hebben zij verwerkt, honderden gestresseerde CEO’s hebben zij gerustgesteld en van alle digitale snufjes voorzien. Knuffel dus – van zodra het weer mag – jouw geliefde IT’er dood (maar niet té hard, anders is hij werkonbekwaam voor enkele weken). Want hij schakelde immers super snel voor jouw Skype-probleem en dubbelcheckte geduldig – vanop afstand – of die ene kabel van jouw headset er goed in zat.

  1. ‘Gij zult e-learning als uw tweede natuur beschouwen’

Want het is dankzij die up-to-date IT-dienst dat je een uitgebreid e-learning platform ter beschikking hebt. Klaagde je weleens dat je er geen tijd voor had en geen zin in had? Wees blij en dankbaar dat je al helemaal mee was met Microsoft Skype, Teams en Zoom. Het is dankzij die kennis dat je nu geen blauwtje loopt tijdens de online meetings en calls marathon. Vergeet wel geen broek aan te doen (check de vele YouTube filmpjes die deze vergetelheid aantonen) en ruim je woonkamer alias home office wat op, je collega’s zullen je dankbaar zijn.

  1. ‘Gij zult schrijven als een Shakespeare anno 2020’

Want dikke onhandige notitieblokken hebben plaatsgemaakt voor Microsoft OneNote, een meer dan handige tool om digitaal notities te maken. Linken met je meetings in Outlook, zoeken op woorden, tabbladen aanmaken,… Het is allemaal mogelijk dankzij dit wonderprogramma. Je hebt je nota’s daarnaast ook altijd en overal. Handig bij een lockdown, nietwaar?

  1. ‘Gij zult digitaal archiveren dat de stukken eraf vliegen’

Gedaan met stoffige archieven waar je door de bomen (en dat zijn er wel wat, door al die papieren) het bos niet meer ziet. Enter Microsoft OneDrive, je zal er vast mee in de wolken zijn. Net als je archief trouwens, wat dat vind je terug in de beveiligde ‘cloud’.

  1. Uw leuze luidt: ‘Thuiswerk is het nieuwe normaal in mijn habitat’

Pre-corona tijdperk was homeworking een begrip waar vele werkgevers weigerachtig tegenover stonden. Onbekend is onbemind, nietwaar? Of was het door een gebrek aan vertrouwen? Hoe het ook zij, feit is dat ook jij er wat tegen was en het ‘nooit voor elke bediende mogelijk zou zijn’. Think again. Waar vroeger nog velen riepen ‘dat het niet haalbaar is’, brak nood wet met dank aan corona. ‘We gaan dat nooit kunnen’ is omgebogen naar ‘Het lukt!’. Van een ommezwaai gesproken…

  1. ‘Gij zult sollicitanten al een eerste digitale indruk geven’

Solliciteren in tijden van corona is niet onmogelijk. Ook hier is ons aanpassingsvermogen – en onze opgeruimde woonkamer – een troef. Skype, Teams of Zoom bieden ons de kans om een eerste gesprek te voeren. Heeft een sollicitant een lastige vraag op zijn of haar bord gekregen? Dan kan die nog altijd het excuus ‘De verbinding is zeer slecht, ik hoor u niet’ gebruiken.

  1. ‘Gij zult dankbaar zijn voor uw future proof sector’

Sectoren zoals voeding en logistiek zijn wat we nu noemen de ‘zekeren’. Zij werven nog volop aan en hun jaarrekeningen zien er – net als je pas gestreken hemd – kreukloos uit. Sectoren die dus momenteel erg geliefd zijn.

  1. ‘Gij zult uw werknemers met kids beter dan ooit begrijpen’

De home office combineren met een partner die ook voltijds van thuis uit werkt én één, twee, drie of, waarom ook niet, vier kinderen entertainen/preteachen/onderhouden/voeden? Chapeau. Mega Mindy verbleekt tegenover hem of haar. Jouw werknemers zijn dan ook de Mega Toby’s van dit COVID 19 tijdperk. Net omdat je als baas ook van thuis uit werkt, kan je je nu heel goed inleven in de work-life balance van je werknemers. Zeker als je thuis ook enkele (b)engeltjes hebt rondlopen.

  1. ‘Gij zult uw twee pollekes kussen met zulk geolied communicatieteam’

Een goede communicatie is helder, gestroomlijnd en empathisch. Nu meer dan ooit verwachten je werknemers duidelijkheid en een deugddoend schouderklopje. Gebruik employer branding dus niet enkel op de jobwebsite of in het fancy marketingplan, maar voer het ook dagdagelijks oprecht uit.

  1. ‘Gij zult respect hebben voor uw prachtig land’

Tot slot: koop, kijk, drink en eet Belgisch. Klop dus voor relatie- en eindejaarsgeschenken niet aan bij de bol.coms of Amazons van deze wereld, maar koop lokaal. We hebben de lekkerste chocolade én het beste bier van de wereld, hoog tijd dus om dat intern te exporteren!

Nu de tien bovenstaande motto’s uit het hoofd leren, implementeren op de werkvloer en leuke cartoons bij tekenen. Succes en vergeet niet: ‘Spread the word, not the virus!’