Doe wat met je foto’s | auteur Isabel De Wit

‘Doe wat met je foto’s’. Het is een slogan die meerdere fotoproducenten gebruiken om je te overtuigen eindelijk eens werk te maken van dat vakantiealbum of die fotocollage op doek. Je foto’s geen stille dood laten sterven op je gsm of op je fototoestel, geldt niet alleen in je privéleven. Want binnenkort is het zover: het kerstfeest, de eindejaarsdrink of de nieuwjaarsreceptie van je werk. Daar worden vele foto’s genomen. Om met wat geluk te belanden in een zoveelste mappenstructuur op de harde schijf van het bedrijfsnetwerk. Maar daar blijft het jammer genoeg meestal bij. Gooi het eens over een andere boeg en… doe wat met die foto’s!

Inspiratie nodig? Hieronder enkele suggesties:

Bepaal op voorhand een leuke hashtag en communiceer deze intern. Employer branding ten top, want zo toon je de gezellige sfeer en collegialiteit zowel intern als extern. Je kan er ook een kleine wedstrijd aan koppelen: de collega en het team met de meest originele of grappigste foto wint een leuke prijs bijvoorbeeld.

Installeer een leuke photobooth en voorzie toffe accessoires. Grappige foto’s verzekerd… Je kan ook opteren om ze via mail te laten doorsturen. Voorzie eveneens een fysiek blanco fotoalbum zodat de collega’s de dubbele foto’s erin kunnen plakken, uiteraard voorzien van een leuk tekstje.

Neem een professionele fotograaf onder de arm. Voor dit feest heeft iedereen zich immers piekfijn uitgedost, een mooie gelegenheid dus om enkele leuke individuele, groeps- en sfeerfoto’s te maken.

Maak vrij snel na het feest een collage van de mooiste en gekste foto’s. Laat het printen op metaal, hout, glas,… en hang het in een ruimte waar veel collega’s komen. Bijvoorbeeld de gang of de keuken. Bovendien ook leuk voor bezoekers of sollicitanten: zo maken ze al meteen kennis met de collega’s en snuiven ze de toffe sfeer op die bij jullie hangt.

Je kan met de leukste foto’s ook aan de slag in gadgetformaat: denk aan glasonderleggers, muismatjes of bullet journals. Bedoeling is om die fijne netwerkmomenten en verbondenheid onder de collega’s ook na die geslaagde avond te laten verder leven.

Niets zo leuk als een geslaagd personeelsfeest dat blijft nazinderen, toch? Succes en vergeet niet… ‘Say cheese!’